حمل دام زنده

درخواست باربری و حمل بار انواع دام زنده به تمامی نقاط کشور

حمل دام زنده توسط شرکت تهران سعادت

۳.۶
(۵)

انتقال و حمل دام زنده چه شرایطی دارد؟

انتقال و حمل دام زنده همواره یکی از دغدغه های دامداران است و فرقی ندارد که این انتقال به کشتارگاه باشد یا مزارع و دامداری های دیگر. انتقال دام زنده  حساسیت بسیار بالایی دارد و در حین جابجایی باید امکاناتی را برای دام ها فراهم آورد که کمترین آسیب را ببیند. در حال حاضر برای انتقال دام ها به کشتارگاه شرکت های حمل و نقل ویژه ای وجود دارند که تجهیزات مناسبی برای این کار دارند و کار انتقال حیوانات را به صورت زنده و با ایمنی بالا انجام می دهند.

حمل دام زنده اصول و شرایطی دارد که رعایت این اصول در زمان جابجایی بسیار اهمیت دارد. ممکن است این نکات ساده وکوچک به نظر بیایند ولی توجه نکردن به همین اصول ساده می تواند دامدارن را با مشکلاتی مانند تلفات و یا کاهش وزن در دام ها مواجه کند. البته از سوی سازمان و دستگاه های مربوطه مانند سازمان دامپزشکی قوانین و پروتکل های بهداشتی برای حمل دام زنده وضع شده است که دامداران درجابجایی دام ها باید آن ها را رعایت کنند و این سازمان بر اجرای آن ها نظارت می کند.

شرکت های مخصوص حمل و نقل دام چه امکاناتی باید داشته باشند؟

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم شرکت های باربری و حمل و نقلی وجود دارند که کار حمل و نقل دام ها به صورت زنده انجام می دهند. این شرکت ها باید دارای امکانات مناسب و پیشرفته برای حمل دام زنده باشند تا بتوانند شرایط مناسب برای حمل و نقل حیوانات را ایجاد کنند. در ادامه به بررسی این امکانات می پردازیم.

حمل دام زنده

 از مهمترین امکانات یک شرکت حمل و نقل دام داشتن ماشین های مجهز و مخصوص برای جابجایی دام ها است. در مرحله اول قبل و بعد از بارگیری ماشین باید حتما تمیز و ضد عفونی شود.  توجه کنید که ماشین دارای کف پوش مخصوص و مناسب باشد و در محفظه نگه داری دام ها بدنه و کف خراشیدگی و شکستگی وجود نداشته باشد تا در زمان جابجایی به دام ها آسیبی وارد نشود.برای حمل دام زنده تجهیزات بارگیری باید فضا و سکوهایی با نور مناسب و ارتفاع لازم را برای بارگیری بدون استرس دام ها داشته باشد. در انتقال دام ها در تعداد بالا بهتر است از ماشین های بزرگتر با پارتیشن بندی در قسمت نگه داری دام استفاده شود. پارتیشن بندی مانع از اضافه بار شده و دام ها را جدا از هم و در فاصله مناسب در زمان انتقال قرار می دهد.

رعایت قوانین و پروتکل های بهداشتی در زمان بارگیری و تخلیه توسط شرکت های حمل و نقل دام ضروری است و باید دارای مجوز قانونی برای حمل دام زنده باشند. بیمه دام ها در زمان جابجایی توسط شرکت ضروری است و در صورت صدمه به دام ها دامداران می توانند خسارت خود را از شرکت دریافت کنند. از این رو باید شرکت حمل و نقلی را برای انتقال دام ها انتخاب کرد که دارای مجوز از مراکز قانونی معتبر باشد.

پیش از جابجایی و حمل دام زنده چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

حداقل بیست و چهار ساعت قبل از باربری و حرکت دام ها باید قرنطینه شده و واکسن های لازم را دریافت کنند. مشخصات و وزن و تعداد دام ها را حتما ثبت کنید. اگر حمل دام زنده به مقصد کشتارگاه است، در روز حمل باید یک دامپزشک تمام دام ها را معاینه کرده و وضعیت دام ها از نظر نداشتن علایم بیماری های واگیر دار بررسی کند و مجوز لازم را برای انتقال دام ها صادر کند. هم چنین باید سلامت ظاهری دام ها و نداشتن شکستگی در زمان بارگیری هم باید بررسی شود. در طی زمان قرنطینه آب کافی و علوفه برای دام ها باید در نظر گرفته شود تا در طول جابجایی دام ها کمتر دچار کاهش وزن شوند.

شرایط  مناسب برای انتقال دام چیست؟

برای باربری و انتقال دام زنده یکسری از موارد وجود دارد که با عمل کردن به آن می توان شرایط مناسبی را برای جابجایی دام ها فراهم کرد. اولین نکته در زمان جابجایی دام ها رعایت نکات ایمنی است که از زخمی شدن پوست دام جلوگیری می کنند. در صورت زخمی شدن دام ها احتمال عفونت وجود دارد که می تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی دام ها ایجاد کنند. هنگام بارگیری در حمل دام زنده دقت کنید که به دام استرس وارد نشود و هر چند وقت یکبار در طول مسیر به وضعیت دام ها نگاه کنید تا مطمئن شوید که دام ها زیر دست و پای دام های دیگر نیفتاده و یا به صورت خوابیده نباشند.

حمل دام زنده

اگر مسیر جابجایی طولانی است آب و علوفه کافی برای دام ها باید تهیه شده تا از کاهش وزن بیشتر و تلفات دام در اثر تشنگی جلوگیری شود. تا حد امکان سعی کنید جابجایی را اول صبح یا عصر انجام بدهید زیرا در این زمان نورخورشید به طور عمود بر دام ها نمی تابد. مسیری را انتخاب کنید که جاده در آن آسفالت شده باشد و راننده کاملا به مسیر آشنا باشد. رانندگی با سرعت خیلی زیاد انجام نشود چون ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و تشنج کردن و مرگ دام قبل از رسیدن در حمل دام زنده شود.  در مسافت های طولانی بعد از رسیدن دام ها به مقصد و تخلیه آن ها باید بلافاصله آب و علوفه کافی در اختیار دام ها قرار داده شود و یک مکان با فضای کافی برای استراحت دام ها در نظر گرفته شود. توجه به هوا در زمان جابجایی بسیار مهم است چون جابجایی دام درهوای مرطوب در صورتی که از دام ها در برابر رطوبت از آن ها محافظت نشود احتمال ابتلا به پونومی و خطر مرگ دام ها بالا می رود.

چون جابجایی و حمل دام زنده ریسک زیادی دارد، راننده در زمان جابجایی باید بتواند بدون این که  دام ها در محفظه حمل دام لیز بخورند و یا در پستی و بلندی مسیر صدمه ببینند ماشین را کنترل کند و طبق زمان بندی که از قبل برنامه ریزی شده دام ها را سالم به مقصد برساند. پس در حمل و نقل دام ها به صورت زنده بهره گیری از راننده های ماهر و با تجربه بسیار مهم است.

یکی از بهترین و معتبرترین شرکت های باربری و حمل و نقل که شما می توانید برای حمل دام زنده با آن ها تماس بگیرید، شرکت تهران سعادت با سابقه ای بیش از ۷۰ سال است که تجربه و قدمت آن تضمینی برای انتقال انواع دام به بهترین شکل می باشد. همانطور که ذکر شد برای انتقال دام نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید حتما رعایت شود وگرنه موجب بروز ضرر و زیان می شود. با سپردن این کار به کارشناسان شرکت تهران سعادت از این بابت خیال خود را آسوده کنید.

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۵

One Comments

  1. امیر صولتی زاده ، راننده حمل دام زنده، 09159510565
    تیر ۱۰, ۱۴۰۰

    آرزوی موفقیت روزرافزون برای تمامی افرادی ک بطور مستقیم و غیر مستقیم از برکات این موجودات زنده ک پروردگار برای انسان آفریده تا ارتزاق نماید ، دارم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

02188926620